I og med at jeg bruker hengeren såpass mye og ofte setter ut og tar opp båten alene, fant jeg ut at det var nødvendig å investere i en gangbru. Dermed skulle det bli slutt på all balanseringen fram og tilbake på hengeren. Gangbruen er originalt tilbehør fra Respo. Jeg måtte tilpasse noe på den bakerste bruen, men bortsett fra det var det kun snakk om å feste den til hengeren med popnagler. Husk at det kan være lurt å spraye med Zinkspray der du borrer hull i det galvaniserte stålet.
En annen ting som er kjekt å ha med er et reservehjul, ingenting er kjedeligere enn en punktering som skulle ødelegge for en fisketur. Selv om et reservehjul ikke veier allverdens, ønsket jeg ikke å montere hjulet foran på hengeren. Dette for å ikke få et større kuletrykk enn det jeg allerede har.
Dermed måtte jeg lage en egen løsning som gikk ut på å montere reservehjulet over akselen/under båten. Fant til slutt en justerbar stolpesko på Bauhaus som passet perfekt som brakett. Måtte bare borre noen få hull og legge på en tynn gummimatte (for å beskytte felgen), ga den også en runde med zinkspray.
En siste, men utrolig enkle, tilpasning jeg har gjort på hengeren, er på alle rullene. Standard er at de er festet med en splittpinne, men de har jeg byttet ut med låsepinner. En viktig del av vedlikeholdet og for å sikre at båten ruller enkelt av og på hengeren er at samtlige ruller med jevne mellomrom blir smurt (gjerne med et vannfast fett). Denne jobben må gjøres når båten er av hengeren, dermed blir det fort noe jeg må gjøre ved båtrampen i forbindelse med utsetting av båt. Og her kommer poenget: det er vesentlig kjappere og ikke minst enklere å fjerne en låsepinne kontra en splittpinne. Du trenger ikke noe verktøy og jobben er unnagjort rimelig raskt. Rullene på hengeren min blir fettet inn 2 ganger i løpet av en sesong, noe som virker akkurat passe for mitt bruk.
Andre innlegg som kan interessere deg vedr båttransport er:
- BoatBuckle - sikring av båt på henger
- Sikker transport av båt på henger
- Om båten ikke vil av hengeren