tirsdag 24. mars 2015

Om båten ikke vil av hengeren

Det kan umulig bare være meg som har opplevd båtramper som har så lav helling at det skaper problemer med å få båten til å rulle av båthengeren. Selvfølgelig forutsetter jeg at man har ruller som er i god stand, samt at man har tatt seg jobben med å smøre opp rullene. Allikevel er det enkelte ganger jeg sliter med å få båten av hengeren når jeg er alene, for er man to, så går det gjerne akkurat. Problemet fikk meg til å tenke på om det kunne lages en enkel løsning som sikret at dette ikke lengre skulle være noen utfordring.

En gang løste jeg det ved å feste en jekkestropp bak på hengeren og frem til feste i baugen på båten. Noe som fungerte helt greit, men var litt tungvint da man har begrenset med hvor langt man kan stramme båndet før man må feste det på nytt. Men er det en ting alle båthengere har, så er det vinsj. Så hvorfor ikke bruke den. Det måtte derfor finnes en løsning hvor jeg fikk utnyttet kraften til vinsjen, bare at den nå skulle dra båten av hengeren og ikke på. Løsningen ble ganske enkelt å bruke en trinse festet i den fremste kjølrullen på hengeren. Med andre ord et løst tau festet i bagen med en karabinkrok, så trukket gjennom trinsen for så og gå tilbake til kroken på vinsjen. Jeg har nå fått testet denne løsningen ved et par anledninger og den har praktisk talt reddet fisketurene. Hele løsningen lar seg feste/monteres i løpet av maks ett minutt. NB! det kan være lurt å feste et ekstra tau til båten slik at du kan kontrollere hastigheten når båten omsider begynner å rulle av seg selv.


Det er selvfølgelig en annen løsning som jeg ikke er så spesielt glad i. Og det er å rygge båten ned i vannet (båten festet med et slakt tau), for så og gi den en røsk ved å bremse bilen, slik at båten ruller av av seg selv. Båten min har et såpass lavt fribord bak ved motoren at jeg risikerer å fylle båten med vann dersom den blir sluppet ut i vannet i for stor hastighet. Dessuten bærer du den risikoen at båten kan slå ned i bunnen. Så hvorfor ikke gjøre det på den trygge måten, sakte og kontrollert.

søndag 22. mars 2015

Gyteklare gjedder

Ble en kort gjeddetur i dag, ikke mye å rapportere, men uansett artig med litt fisk tidlig på vårsesongen. Det var tydlig at gjeddene var klare for gyting, skulle helst å truffet på en av de store gjeddepurkene, men det var de små som var huggvillige. Søkte litt rundt med min trofaste Butch og fant et område hvor de stod ganske tett.

Den ene var faktisk ganske ivrig på å få vist frem den flotte magen sin..

Mye som skjer fremover nå, bare vi får noen flere plussgrader.

Vær: overskyet/ noe snø i luften
Vind: 3-4 m/s vest
Lufttemp.: 4
Vanntemp.: 2,3

mandag 16. mars 2015

Montering av følere til ekkolodd

Ved båtkjøp blir det gjerne en del egne modifikasjoner, som for eksempel montering av ekkolodd. Det er en del ting som må tenkes gjennom, både når det gjelder plassering og opplegg av strøm. Spesielt plassering av følerne (svinger) til ekkoloddet er viktig for å få et bra resultat. I mitt tilfelle har jeg 2 følere som skulle monteres, en "vanlig" av typen Lowrance HST-WSBL og en structurescan av typen Lowrance LSS-2 HD. Jeg hadde ikke så lyst til å borre flere hull i båten, og av erfaring så hender det jo at utstyr blir byttet ut og da er det ikke sikkert jeg kan bruke de samme hullene. Derfor ønsket jeg en løsning som kunne limes til båten, slik at det ikke var nødvendig å borre masse hull. Etter en del forskning endte jeg på en løsning bestående av 1stk vedlikeholdsfritt terrassebord (bestående av et slags kompositt plast materiale) som jeg festet til båten ved hjelp av Tec7. Følerene ble deretter festet med syrefaste skruer.



Jeg plasserte følerene slik at structurescan (den lange til venstre i bildet) ligger noe lavere enn den andre, men samtidig uten at den kommer under bunnen av båten. Dette for at den skal være mest mulig beskyttet i stor fart. Som en konsekvens av dette vil jeg ikke kunne bruke structurescan når båten er i plan, da føleren vil være over vannet. Dette er uansett ikke noe problem, da structurescan er ment til å brukes i sakte fart og gjerne med motoren tiltet opp da den vil skjerme noe av synsvinkelen på venstre side av båten.

Den vanlige svingeren (til høyre i bildet) vil alltid ha kontakt med vannet og sørge for at den viser dybde selv i maks hastighet.

Oppsettet fungerer helt utmerket, både med tanke på å følge bunn når båten er i plan og å vise detaljerte bilder på structurescan. Jeg gjorde en del tester på forhånd for å se hvor godt Tec7 hefter på komposittklossen og jeg kan ikke annet si enn at den sitter som støpt. For å være helt sikker borret jeg noen hull på baksiden av klossen for å øke kontaktflaten og pusset med fint sandpapir på båten.