søndag 26. juni 2016

Vi ignorerte værmeldingen

Værmeldingen gav nærmest preg av ekstremvær og kunne melde om lyn og torden, mye vind og kraftige regnbyger. Samtidig skulle det være noe fallende lufttrykk. Vel, fiskefeberen er like stor som alltid, så værmeldingen brydde vi oss ikke om. Man får ihvertfall ikke fisk om man ikke er ute på vannet.

Det er først og fremst morgenene som har gitt best fiske de siste ukene og vi bestemte oss derfor for å møtes klokken 4 om natten, for så tidlig må man være oppe skal man kunne få ta del i mest mulig av morgenfisket. Så med kun 2 timer søvn (indisk bryllupsfest hos naboen holdt meg våken til over klokken 1..) satt vi kursen mot dagens destinasjon. På turen kjørte vi gjennom at par kraftige regnbyger, men vel framme ved vannet møtte vi et blikk stille vann med supre forhold. Vi kjørte ut til første plass og det nappet ganske raskt. Men det var feil art. For i dag var virkelig gjedda på hugget. Det ble vel 3 gjedder på rundt 5kg, noe som for så vidt er ganske morsomt med lette abborstenger, men det er noe med det at man er innstilt på abbor og gjedder føles da mest plagsomt. Det ble derfor en del raske forflytninger mellom ulike abborplasser for å finne de områdene hvor gjedda ikke hadde skremt bort abborene. Gradvis lykkes vi bedre og bedre med å identifisere de plassene som holdt mest abbor.

Turen i dag skulle avsluttes kl 12, men tidligere har vi lykkes godt med halvdagsturer, så selv om 6-7 timer med effektiv fisketid føltes lite fikk vi raskt roen da Ole landet en høyrygget abbor på 1.120g og 45cm.

Dagen fortsatte med mye abbor, men også en del gjedder. Vi angret på ingen måte at vi ignorerte værmeldingen for både turen og forholdene ble etterhvert ganske så bra. Lyn og torden så vi ikke noe til, vinden var langt svakere enn meldt og regnbygene var minimale. Og hva er beste medisin mot fiskefeber, jo det er selvfølgelig spinnfiske etter abbor. Det er virkelig noe av det absolutt artigste innen fiske.