lørdag 30. juli 2016

Norges største spinnfiskede gjørs - 11.490g

Dette har virkelig vært en utrolig dag som jeg har drømt om lenge. I 2014 bestemte jeg meg for å finne en alternativ måte å fiske gjørs på da meitefiske i mai/juni ofte førte til at mye stor gjørs mistet livet. Jeg startet derfor en målrettet satsning på spinnfiske etter gjørs med jigg. Teamturene med Martin har i stor grad dreid seg om abbor, vi har satset noe sammen etter gjørs, men turene jeg har hatt alene har nesten utelukkende blitt brukt på å utforske jiggfiske etter gjørs. Fisket har i stor grad vært konsentrert rundt tidlig vår, sensommer og høst. Mai og juni, altså perioden under og rett etter gyting har jeg latt fisken få være i fred. Det har blitt mange timer og lite fisk, spesielt i 2014, så ble det noe bedre resultater i 2015 etter at plassene, utstyret og teknikken etter hvert har kommet mer på plass. Selv om det da også lå mange timer bak heller magre resultater. Det har vært lav snittstørrelse på fiskene, men jeg har hele tiden hatt steintrua på at det går en bamse der ute og at den skal være mulig å lure på jigg. Så i dag skjedde det endelig.

På sensommeren har jeg opplevd at fiske har vært klart best på morgenen, derfor var jeg på vannet allerede kl 05.00. Jeg hadde lagt opp ruta med dagens spinnfiskeplasser, og i det jeg gled inn på dagens første plass så jeg at det var en del store buer i området. Plassen er en litt utypisk gjørsplass med jevn, flat bunn på ca 6 m, ikke er det hard bunn i området heller. Unntaket som beviser regelen her altså. Jeg bruker Okuma One Rod og Okuma Helios Gold haspelsnelle til dette gjørsfisket. Jeg fisker mest med Savage Gear T-tail jigger i 10,5 og 13cm. I dag hadde jeg lekt meg litt med lukttusjer og gitt de helhvite jiggene litt rosa finner og sorte øyne.

Allerede på første kastet sitter en gjørs på ca 2 kg på T-tailen, en god start på den nye fargevarianten. Deretter har jeg en rekke hugg hvor fisken ikke sitter, jeg setter derfor på en stinger. Fortsatt sitter de ikke, sånn er det noen dager, de kan være helt umulige. Men så skjer det. Jeg kaster ut og henter jiggen hjem med snella, korte hopp langs bunnen. Så kjenner jeg et hardt støt i stanga, men fisken er borte i neste sekund, jeg sveier raskt to ganger og lar jiggen synke igjen… Pang!! Jeg setter tilslaget og kjenner straks at dette er en stor fisk. Jeg forsøker å legge press på den, men den er utrolig sterk og går i rolig tempo utover. Jeg har ikke sjans til å holde på den. Fisken går dypt og tar mange meter med sene. Jeg tenker en liten stund at det kanskje er en stor gjedde jeg har fått på, men fisken går å stanger, så jeg er egentlig ganske sikker på at det er en gjørs i andre enden av snøret. Jeg får etterhvert løftet fisken opp fra bunnen og jeg skimter konturene av en massiv fisk nede i vannet. I det den bryter vannflata ser jeg at det er en mega-gjørs! I det samme bråsnur den og stuper nedover, det er bare å holde fast mens snella hyler. Nå kjenner jeg fiskeskjelven er på vei, hele 4 ganger må jeg hente den opp igjen før den endelig glir inni håven og jeg kan slippe gledesropet løs. Jeg lar den hvile litt i håven før jeg raskt måler den til hele 102cm! Jeg sender sms til Martin (klokka er 05.50): “Gjørs 102cm i båten”. Jeg tenker at denne kan være over 10,5kg og ny pb. Så er det tid for veiing. Vekta strekker seg til fantastiske 11.490g. Jeg er ekstatisk, ny Pb og det på jiggfiske. Det gikk til slutt, er så fornøyd med at alle timene til slutt ga uttelling. Enda bedre var det å se at fisken ved release var frisk og rask og svømte kraftfullt tilbake til dypet. Jeg fisker litt videre, får noen små gjørs på 1,5-2kg, og bytter litt plasser, men kjenner at jeg ikke er fokusert. Rundt kl 12 begynner gjeddene å bite så da pakker jeg sammen og drar hjem. Tror ikke jeg er klar for å legge ned nye 100 timer med det første, så nå er det fullt fokus på abbor fremover.