torsdag 1. juni 2017

LiFePo4

Lithium Jernfosfat batteri eller populært kalt LiFePo4 har flere fordeler som gjør dem spesielt nyttige for oss som bruker elmotor i båten.

Den åpenbare fordelen som du umiddelbart vil merke er at batteriene er utrolig lette og når de i tillegg har nærmest det dobbelte i tilgjengelig kapasitet som tilsvarende syrebatterier skjønner du fort at vektbesparelsen blir stor. I båter med frontmontert elmotor er det også naturlig å plassere batteribanken foran i båten, dette pga problematikken med spenningstap og kabeldimensjon dersom avstanden blir stor. Dette igjen gjør at båten får mye vekt plassert i fremre del av båten, noe som påvirker kuletrykk ved frakting på båthenger. Dette var i først omgang mitt utgangspunkt for at jeg kikket på LiFePo4 batterier.

I mitt tilfelle erstattet jeg 2 stk 95Ah AGM batterier med en samlet vekt på 50kg med et 100Ah LiFePo4 batteri med en vekt på 13,8kg. Med andre ord en vektbesparelse på 36,2kg, og det uten at det har gått utover tilgjengelig kapasitet. Hmm, hvordan er det mulig? Vel i motsetning til AGM og Gel batterier hvor tilgjengelig kapasitet ligger på omtrent 50% av oppgitt Ah, har du nærmest 100% tilgjengelig kapasitet på et LiFePo4. Med mine 2 AGM batterier på tilsammen 190Ah hadde jeg ca 100 Ah tilgjengelig som jeg kunne bruke uten at det over tid skulle skade batteriene, mens LiFePo4 gir meg det samme bare at vekten er redusert med hele 36,2kg.

En annen fordel jeg har opplevd med LiFePo4 er at voltspenningen holder seg godt gjennom hele kapasiteten til batteriet, det betyr at batteriet føles sterkt og friskt hele tiden. Mine gamle AGM batterier ble gradvis svakere og svakere etterhvert som de ble tømt, og jeg måtte stadig kompensere med å øke hastigheten på min elmotor for å kunne opprettholde samme fart.

Når du kommer til det tidspunktet hvor det er på tide å lade batteriet igjen er det nærmest en fryd å se hvor raskt batteriet tar til seg strøm. Jeg har montert en Victron BMV-700 batterimonitor i båten som overvåker batteribanken til elmotoren. Den gir meg all data jeg trenger for å kunne følge med på strømforbruk og gjenværende kapasitet. Straks jeg kobler på min 15A lader ser jeg prosenten stiger og det spesielle er at batteriet suger til seg strøm selv når det nærmer seg fullt. Med vanlige syrebatterier lader man forholdsvis raskt opp de første 80%, men de siste 20% tar ganske lang tid. Med LiFePo4 lader den med full styrke helt opp til 100%, dette korter ned ladetiden betraktelig.

Et LiFePo4 batteri utklasser AGM/Gel på kapasitet, vekt, plass, ladetid, spenning og ikke minst levetid. Og legger du sammen alle disse fordelene er ikke prisen så langt unna hva du måtte ha betalt for tilsvarende kapasitet/levetid for AGM/Gel.

Det er mange som tilbyr LiFePo4 batterier og jeg undersøkte mange. Mitt valg falt på Makspower. Et 100 Ah batteri ligger i dag på 6.900,- (innebygd BMS på 150 Ah). Jeg har nå testet ut batteriet i 3mnd og må si at jeg er veldig imponert over kapasitet og ikke minst kraft, i tillegg har jeg fått bedre plass i oppbevaringsrommet foran i båten. Samtidig har jeg fått redusert et noe høyt kuletrykk på hengeren fra 110kg til perfekte 80kg. Når det gjelder levetid så gjenstår det å se, normalt har jeg "brukt" opp batteriene mine i løpet av 2 - 3 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar