torsdag 14. desember 2017

2017 - et fantastisk fiskeår

Året 2017 har vært gavmildt når det gjelder uttelling på fisketurer. Det er mange år siden vi har hatt så få turer, men vi sitter uansett igjen med et inntrykk av at vi har opplevd mye denne sesongen. Flere av minnene kommer til å sitte for alltid, som for eksempel den utrolige opplevelsen det var å få en abbor over 2kg, men dette kommer vi tilbake til senere i oppsummeringen.

Sesongen startet som vanlig med noen forsøk på å få lurt opp en iskald gjedde før gytingen. Fisket er garantert tregt og dagene er korte, men gevinsten kan være så utrolig bra. Men det er mye som skal klaffe for å lykkes med kun noen få turer med dette fisket, og i år ble det ikke noen stor fangst.

Først i midten av april startet det som skulle bli en minnerik vårsesong når det gjelder abborfiske. Det hele startet på samme sted som vi hadde våre første minner fra store abborer på begynnelsen av 90-tallet. Dette er en plass som dessverre har hatt en veldig negativ utvikling, kanskje først og fremst på grunn av utfylling og endring av strømforholdene. Men minnene lever for alltid og da ender man ofte med i å gi plassen noen nye forsøk. Av og til har det dukket opp en og annen abbor opp mot 1.500g her, men ingen ting har kunnet måle seg med fisket som var her for over 20 år siden. Men denne dagen midt i april møtte jeg opp med stor fiskefeber og en klar plan om at jeg skulle ta abboren på dropshot. Noe som faktisk nesten umiddelbart gav suksess.. på andre eller tredje kastet satt årets første abbor. En nydelig fisk på hele 1.420g og 46cm, og flere fisk ble det ikke den dagen. Herlig start på sesongen.

Det ble ikke flere turer i elva, men det ble absolutt flere abbor. Enkelte fisk er et resultat av enormt mye arbeid, vi snakker først og fremst om hundrevis av fisketimer som til slutt ender i nettopp den ene fisken du var på jakt etter. Du holder ut, for du vet den er der. Slik var følelsen en fantastisk dag i midten av mai. Jeg har ikke tall på hvor mange turer det har blitt til nettopp dette vannet de siste årene, men det er ikke få. Det har som regel alltid blitt bra med fisk der, og mange over kiloen, men det ble nærmest en besettelse å få den ene virkelig store. De to siste sesongene har det blitt landet nærmere 150 abbor over 1kg i min båt, hvorav en over 1.600g, to over 1.500g og sju over 1.400g, men denne dagen i mai skulle gå langt over forventning. Tidligere på dagen hadde det kun blitt noen mindre abbor og jeg bestemte meg etter hvert for å utforske et område i vannet jeg tidligere ikke hadde fisket før. Jeg valgte dette området ut fra følgende kriterier denne dagen: hard bunn, grundt, varierte bunnforhold og nærhet til dypere partier. Og på tredje kastet sitter den. Den kjemper dypt og lar seg ikke kontrollere. Den nekter å komme opp fra bunnen og jeg begynner å tro det er snakk om en gjedde, men så vender den og stiger såpass at jeg får se den for første gang.. Det klare vannet levner ingen tvil, i enden av snøret kjemper en grov abbor. Herfra og inn husker jeg kun bruddstykker, det dreide seg kun om å få landet abboren trygt i håven. Og abboren sitter akkurat så godt at den følger med helt inn i håven for i neste øyeblikk å spytte ut jiggen. Alle timene er glemt, her er resultatet, en perfekt abbor på 1.720g og 46,5cm.

I fjor landet Ole sin fantastiske gjørs på hele 11.490g under rettet jiggfiske, en fisk det også ligger utallige timer med fiske bak. Og nettopp jiggfiske etter gjørs er noe vi har satset hardt på de siste årene. Vi kan ikke tenke oss noe mer artig gjørsfiske med brutale hugg og aktivt fiske. Spesielt tidlig, tidlig om morgenen har fisket vært på sitt beste. En dag i begynnelsen av juni bestemte vi oss for å droppe søvn og i stedet ta turen ut for å fiske gjørs gjennom natten og de tidlige morgentimene. Litt leting må man alltid regne med, men til slutt fant vi området med bra aktivitet. Vi fisker mye med 13cm jigger med stinger krok, og akkurat stingeren har vist seg å være en viktig suksessfaktor. Det var det denne morgenen også. Først hugger det forsiktig, noe overraskende da gjørsen stort sett hugger rimelig brutalt, så er det akkurat som om jeg mister kontakt. Den svømmer imot meg for så å plutselig vende i en annen retning. Først nå kjenner jeg tyngden og de enorme kreftene. Etter en lengre kamp ender den i håven. Den store runde kritthvite buken lyser opp mot oss. Stingeren satt perfekt kroket i overkjeven. Gjørsen veide 9.020g og var 90cm lang.

Det er vanlig med noen bonusfisker under abborfisket, og i år fikk vi faktisk 2 gjedder over 10kg på abborutstyret. Den første var rett over 10kg og ga en helt utrolig kamp på det lette utstyret. Man hadde ikke mye å stille opp med når slikt hugger, men da jeg hadde vært plaget av flere mindre gjedder tidligere på dagen, fisket jeg for anledningen med stålfortom. Kampen var nok min lengste fight noen sinne. Den andre gjedda over 10kg var faktisk over 12kg også. En dag med ellers dårlig abborfiske resulterte i ny rekord for Ole. Sjelden har jeg sett så lange og voldsomme utras, her var det store krefter i sving. Den var på ingen måte ferdigkjørt, men da den svømte forbi båten var den akkurat nærme nok til at vi fikk fanget den i håven. Vel, «i håven» er kanskje å ta i, for vi hadde ikke annet enn abborhåven i båten. Steinar var også ute denne dagen og etter en kort telefonsamtale var han raskt på plass med «riktig» håv. Man kan godt si at man ikke vil ha gjedde når man fisker abbor, men når det er snakk om 12+, må man i hvert fall innrømme at er en artig bonusfisk. Det var uten tvil en etterlengtet ny rekord for Ole. Vekt 12.480g – 119cm.

Etter en helt fantastisk vår og forsommer ble det en lengre periode med mye mindre fisking enn normalt. Mye på grunn av at jeg flyttet inn i nytt hus i løpet av høsten, noe som tok mye av «fritiden». Men løsningen vår, du kan gjerne kalle det en gulrot, var å planlegge en utenlandstur i begynnelsen av november. Da hadde vi noe å glede oss til, for vi skulle til Spania og fiske enorme abborer. I lufta lå det forventninger om abbor over 2kg, men bare å ha slike forventninger føltes helt tullete. En grytidlig morgen satt vi oss på flyet i retning Spania, med oss hadde vi alt vi måtte trenge av fiskeutstyr samt to alvorlig tilfeller av fiskefeber. Hvordan skulle dette gå? En uke med fiske fra kajakk ble en ny opplevelse for oss begge. Men, det må jeg si, det er utrolig behagelig å fiske fra slike kajakker som er spesialiserte for fiske med både ekkolodd, stangholdere og ikke minst er de stødige.

Vi skulle etter hvert oppleve at fisket var forholdsvis seigt denne uka og abborene var ikke så veldig aktive, mye pga lav vannstand og for høye temperaturer. Men i dette vannet lar det seg allikevel lande fantastiske abborer, selv med vanskelige forhold. Vår belønning kom i de grader den siste fiskedagen. Været hadde endret seg og abborene var mye mer aktive. Riktig nok hadde vi landet flere abborer over 1.600g tidligere i uken, men det var liksom ikke stort nok her. Morgenen startet med Ole sin nye pb på 1.670g og 44cm. En nydelig abbor med perfekt kondisjon.

Like etterpå gjør vi en liten forflytning som skal gi stor gevinst. Med en aktivt fisket 3D Crayfish montert på et 12,5g jigghode nede på 10 meter ble det plutselig motstand. Vanskelig å si med disse fiskene i dette vannet, selv når de erfarne lokale fiskerne tror det sitter på gjedde, mens det i virkeligheten er en massiv abbor. Men man kan ikke være helt sikker før man får øyekontakt med fisken. De store abborene har ikke de samme "elektriske" hoderistingene man er vant til. Det kjennes mer ut som tunge slag fra en gjedde. Men til min store glede fikk jeg etterhvert øye på en enorm abbor i enden av snøret. Og med ett så ble drømmen virkelig, der ligger drømmefisken trygt i håven. Ole kommer padlene bort til meg og vi finner fram meterstokk og vekt. Først måler vi lengden.. og fantastiske 50 cm er et faktum. Selv om vi er sikre på at abboren veier mer enn 2 kg, får den først prøve seg på "abborvekten" min som går til 2 kg. Man har jo tidligere fablet om den dagen da abboren bunner denne vekten. Vel, som forventet dunker vekten i bunn.. Finner derfor frem "gjeddevekten" som går til 25 kg. Til slutt stabiliserer vekten seg på hele 2.120g!!

Vi gleder oss veldig til 2018-sesongen. Det blir fortsettelse på både abborfisket og gjørsfisket, kanskje til og med litt gjedde også. Og du skal ikke se bort ifra at 2018-sesongen starter der 2017-sesongen sluttet, med abborfiske i utlandet..