søndag 4. august 2019

Mens vi venter på høsten

Sommeren er ikke akkurat min favorittid for å fiske, men det betyr ikke at det er umulig å finne noe artig fiske. Så lenge man kan unngå å stå midt i solsteiken med blikk stille vann. Stort sett blir løsningen å fiske enten tidlig på morgenen eller sent på kvelden. Abboren er også mest aktiv på disse tidspunktene. Vel, mindre abbor kan man få hele dagen, men de litt større vil gjerne ha litt mindre dagslys når de skal ut og spise.

Jeg kjørte sakte langs kanten inn mot en større bukt og kastet innover det grunne partiet. Slik får man dekket et stort område ganske effektivt. Samtidig fulgte jeg med på strukturer og fisk på ekkoloddet. På områder som ser mer interresante ut enn andre setter jeg gjerne på spotlock og tar noen ekstra kast.  Stort sett så søker jeg med diverse crank- og jerkbait under driftfisket, men når jeg ankrer så går jeg ofte over til mer tradisjonelt jiggfiske. Er abboren litt forsiktig, så er man nemlig avhengig av at båten står stille for å kunne kjenne/se de mest forsiktige nappene.

Som hovedregel kjører jeg multirulle til crank- og jerkbait, men haspel til jigg. Uansett greit å ha et par stenger med litt forskjellig oppsett for å kunne fiske variert, dessuten skulle du være uheldig å ryke senen mitt under et abborbonanza, så har man alltid en ekstra stang klar.

Under en kortere periode fikk jeg tre abbor med grei størrelse, en over kiloen og to rett under. Alle fikk jeg veldig grunt. Rundt kl 10 avsluttet jeg fisket og dro hjem. Da hadde jeg fisket i nesten 6 timer. Nå gleder jeg meg bare til temperaturen begynner å synke og høstfisket endelig starter.